april 21, 2022 2 minuter att läsa

1957 bestämde sig en ung klättrare, vid namn Yvon Chouinard, för att tillverka sin egen klätterutrustning då det som fanns på marknaden inte dög till hans äventyr i Yosemite och andra platser. Han besökte ett skrotupplag och införskaffade en begagnad smidesutrustning, några tänger och hammare. Utrustningen installerades i ett plåtskjul (Tin Shed på engelska) och produktionen startade. Detta var starten för företaget Chouinard Equipment som numera heter Patagonia.

Patagonias framgångar har knappast kunnat undgå någon i outdoor-världen och 2013, dvs 56 år efter starten, annonserade Chouinard att han skapat en så kallad venture capital-fond med namnet Tin Shed Ventures. Fondens syfte skulle vara att hjälpa miljöfokuserade start-ups att realiserad sina långsiktiga och ibland kapitalkrävande idéer. Detta i stark kontrast till mer kortsiktigt riskkapital.

NetPlus® - uttjänta fiskenät får nytt liv

En av verksamheterna som Tin Shed Ventures har valt att stötta sedan ungefär fem år heter Bureo®. De har utvecklat ett system för att skapa nya användningsområden för uttjänta fiskenät med syfte att ”end fishing net pollution to help protect our oceans”. Bureo® arbetar därför med lokala samhällen i främst Sydamerika för att samla in, tvätta, sortera och slutligen återvinna gamla fiskenät. Näten är vanligtvis tillverkade av mycket slitstark nylon, en råvara som genom processen blir förvandlad till det 100% spårbara och 100% återvunna NetPlus®.

Patagonia har under en tid använt NetPlus® som material till skärmarna i deras kepsar men nu utökas användningsområdena successivt. Till vår/sommar-kollektionen 2022 återfinns materialet i över 150 produkter. Till exempel är det från och med denna säsongen NetPlus® som gäller i de ikoniska Baggies-shortsen samt i AlpLight-, Isthmus- och Baggies-jackorna. Och det här är bara början.

KLICKA HÄR för att komma till de produkter i Vindpinas sortiment som innehåller NetPlus®. 

Effekten av att använda NetPlus®

Miljövinst - Genom att använda NetPlus® bidrar Patagonia till att minska risken för att en av de mest skadliga formerna av marin nedskräpning hamnar i havet. Dessutom minskas det miljömässiga fotavtrycket genom att använda återvunnen snarare än jungfrulig råvara framställd från fossil olja.

Socialt - Bureo® har skapat en modell där pengar återinvesteras i icke vinstdrivande organisationer vilka i sin tur arbetar för att förbättra livskvalitén i de ofta relativt fattiga fiskesamhällena.

Verifierad av tredje part - Leverantörskedjan för att framställa NetPlus® är kontrollerad och certifierad av en oberoende tredje part. Allt NetPlus®-material bär Global Recycle Standard-certifikat.

För vår-/sommarkollektionen 2022 har Patagonia använt 334 ton uttjänta fiskenät (nylon och HDPE) i sin produktion.

Så istället för risk för marin nedskräpning tillverkar Patagonia, med Bureo’s hjälp, högkvalitativa produkter av materialet NetPlus®. Produkter att använda, älska, underhålla och använda igen och igen och igen. När de till sist är uttjänta kan de återvinnas på nytt. Cirkuärt så in i bänken.

Titta gärna på den 8 minuter långa filmen nedan för att fördjupa förståelsen ytterligare.