Köpinformation

mars 17, 2019 6 minuter att läsa

Företagsinformation

Juridiskt namn: Vindpinad AB

Org. nummer: 559166-1326

Besöks- och leveransadress:

Spinnmästarevägen 2 (Spinneriet, våning 4), 437 34 Lindome

Telefon: +46 709 13 00 80

E-post: info@vindpinad.se

Allmänt

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden hos Vindpinad AB (hädanefter ”oss”, ”vi” eller ”Vindpinad”) via www.vindpinad.se.  

När du slutför en beställning ingås ett avtal mellan dig och Vindpinad, som gäller för din beställning vilket inkluderar eventuella frågor eller tvister som uppkommer som en följd av din beställning. Den version av villkoren som är tillämplig för din beställning är den version som finns tillgänglig på www.vindpinad.se vid den tidpunkt då du genomför din order. När vi har tagit emot din beställning skickas en bekräftelse till den e-postadress som du använde när du genomförde ditt köp. Tänk därför på att ange korrekt e-postadress då bekräftelsen kan behövas vid eventuell framtida kontakt med oss. Vi ber dig vänligen kontakta oss så snart som möjligt för det fall att bekräftelsen inte kommer fram till dig. 

Vi ingår endast avtal med myndiga personer (18 år).

Priser

Priser på sidan visas i SEK inklusive moms. I sista steget av beställningen ser du belopp att betala med moms inkluderat, innan du bekräftar din beställning. I kundvagnen, och innan du slutför din beställning, ser du även vad fraktkostnaden är.

Vi förbehåller oss rätten att avbryta beställningar om det har uppstått tekniska fel. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar från tid till annan utan föregående avisering. Det pris som gäller för ditt köp är det pris som finns tillgängligt på www.vindpinad.se vid den tidpunkt då du genomför din order. 

Frakt och fraktpriser

Fraktkostnaden till dig är beroende av värdet på din beställning. I de fall ordervärdet överstiger 995 kr är frakten fri. Vid ordervärde under 995 kr kostar frakten 49 kr.

Merparten av leveranserna från oss skickas som paket till utlämningsställe (MyPack Collect - PostNord). I de fall produkten är mindre eller har låg vikt och/eller värde kan vi även skicka som s.k Varubrev till din brevlåda. Det är emellertid PostNord som avgör om de kan levereras direkt till din brevlåda eller till ett utlämningsställe. Varubrev som inte går in i ett brevinkast/postlåda kan även hängas på dörren/brevlådan i de fall PostNord finner det lämpligt. 

Både MyPack Collect och Varubrev från Vindpinad är Svanen-märkta e-handelstransporter. Märkningen tar ett helhetsgrepp med fokus på klimatpåverkan, energieffektivitet och arbetsvillkor. 

Returer, returkostnad, ångerrätt och reklamation

Returer och ångerrätt: När du handlar hos Vindpinad har du fri rätt att returnera varor som inte passar eller som på annat sätt inte uppfyller dina förväntningar. Vi strävar dock alltid efter att minimera mängden transporter som köp hos oss innebär och vi hoppas att du som kund tänker likadant. Fråga oss därför gärna om t.ex. storleksråd innan du beställer en vara så att det blir rätt från början. 

Skulle du trots detta ångra ett köp har du full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 14 dagar från att du mottagit varan. Under julhandeln, från 15 november, har vi förlängt öppet köp till 8 januari. Returnera emellertid alltid så snart du kan om du ångrat dig.

Av miljöskäl vill vi att du i så fall använder det emballage som produkten skickades i från oss, detta förutsatt att det är intakt och fotsatt skyddar produkten. Vi vill också att du använder den förtryckta returfraktsedel som skickas med i försändelsen. Skriv också gärna med vad som föranledde returen.

Returkostnaden är för närvarande 29 kr/försändelse och beloppet dras av från den automatiska återbetalningen som sker i samband med att vi hanterar returen. 

Vill du byta till en annan storlek eller vara gör du en ny beställning på den. 

Du har som kund rätt att undersöka och prova produkten.Vid retur av vara som hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, kan du däremot bli ersättningsskyldig för varans värdeminskning. Värdeminskningens omfång bestäms av Vindpinad AB. 

Se därför till att stänga alla eventuella dragkedjor och liknande och vik ihop produkten på ett så bra sätt som möjligt. Titta på hur den varit förpackad innan du öppnade förpackningen och försök göra likadant om du behöver returnera. Se också till att produkt och dess förpackningar är i nyskick innan du returnerar. Vissa produkter har t.ex. lätt för att dra till sig hår från husdjur så säkerställ särskilt att något sådant inte följer med returen. 

Ångerrätten kan nyttjas förutsatt att varan returneras tillsammans med de etiketter och originalförpackning som följer med varan. Du har som kund rätt att undersöka varan men du får inte bryta plomberingar. Ångerrätten gäller inte underkläder. För de fall där tillhörande fodral, emballage, informationsfolder och äkthetsintyg inte medföljer vid utnyttjande av ångerrätt, har Vindpinad AB rätt att neka returen.

Reklamation: Om du reklamerar din vara på grund av en skada eller felproduktion kommer vi att göra en manuell bedömning och eventuellt begära in plagget om så behövs. Första åtagandet vid en reklamation är att åtgärda felet. Om detta inte går och reklamationen blir godkänd kommer vi att ersätta dig med en ny produkt. Om vi inte har möjlighet att ersätta dig med en likadan vara har du rätt till att häva köpet och få pengarna återbetalda. Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.

Returadress för ångerrätt och reklamation:

Vindpinad AB

Spinnmästarevägen 2

437 34 Lindome

Kontaktuppgifter för ångerrätt och reklamation:

E-mail: info@vindpinad.se

Telefon: 0709-13 00 80

Ej uthämtade paket

I de fall där ett paket från oss inte blir uthämtat i tid från ombudet förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift om 200 kr för detta. Avgiften syftar till att täcka de kostnader som uppkommer i form av frakt, returfrakt och hantering etc. 

Paket ligger kvar hos ombud i cirka 7 dagar från ankomstdagen. Har du frågor om detta vänligen kontakta oss via info@vindpinad.se eller 0709-130080.

Leveranstid inom Sverige

Följande leveransvillkor gäller för leveranser inom Sverige:

Vinpinad eftersträvar att alltid leverera både snabbt och miljövänligt. Normalt skickar vi beställda varor senast vardagen efter beställningsdagen. 

Vi har valt att samarbeta med PostNord för samtliga våra leveranser. Detta på grund av att de har det mest utbredda nätet av utlämningsställen. Genomsnittskunden behöver således inte transportera sig längre än nödvändigt för att hämta ut försändelsen. Korta transporter är bra alternativ ur miljöperspektiv. 

Du som kund står för transportrisken när varan återsänds till oss, för det fall att en retur av vara är nödvändig.

Personuppgifter

Vindpinad AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som samlas in i samband med din beställning. När du handlar hos oss anger du personuppgifter såsom namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Det är uppgifter vi behöver för att kunna leverera ordern till dig, men även för att hantera eventuella reklamationsärenden och administrera senare beställningar. Kunden ansvarar själv för att leverans- och fakturaadressen är korrekt. E-postadressen kan komma att användas för utskick av t.ex. nyhetsbrev. Prenumeration på nyhetsbrev kan enkelt avslutas. Som kund har du rätt att ta del av den information vi har registrerat om dig. Du har även, bland annat, rätt att på begäran få dina uppgifter korrigerade eller raderade. Om du önskar ta emot sådan information ber vi dig kontakta oss på info@vindpinad.se. Personuppgifterna lämnas inte ut till tredje part med undantag för inkassoärenden och till samarbetsparters i syfte att kunna hantera din order. 

Betalning

Din order bekräftas i samband med att ett köp slutförs. Skulle din betalning misslyckas har du chans att testa igen eller byta betalsätt. I dagsläget erbjuds möjlighet att betala med hjälp av Klarna eller kortbetalning via Stripe. Fler betalningsalternativ kommer tillkomma.

Avbeställning

Du har möjlighet att avbeställa din vara fram till dess att leveransen har påbörjats, vilket görs genom att ringa oss på 0709-13 00 80. När väl leveransen har påbörjats kan du inte längre avbeställa leveransen.

Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende Vindpinad:s tjänster eller produkter bör meddelas till Vindpinad via e-mail info@vindpinad.se alternativt telefon 0709-13 00 80. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Du kan även använda den webbplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

Vi åtar oss inte att delta i alternativa tvistlösningsförfaranden, men kommer att ta slutlig ställning till denna fråga vid en uppkommen tvist.

Klausulers giltighet

För det fall att delar av dessa villkor förklaras ogiltiga eller döms ut som verkningslösa av domstol eller tillsynsmyndighet, ska detta inte påverka giltigheten av återstående villkor.

Force Majeure

Vindpinad undantas genom dessa villkor ansvar för skador eller förseningar som har sin grund i omständighet som ligger utanför vår kontroll. Exempel på sådana omständigheter är översvämningar, bränder, avbrott i arbete, förbud, restriktioner, sabotage, dåliga transport- och väderförhållanden och liknande.

 



Även i Om Vindpinad

Om Vindpinad

januari 21, 2024 2 minuter att läsa

Läs mer
Varför handla hos Vindpinad? | Vindpinad
Varför handla hos Vindpinad?

mars 17, 2019 2 minuter att läsa

Läs mer
Integritetspolicy

mars 17, 2019 5 minuter att läsa

Läs mer