Det ikoniska varumärket Fjällräven är grundat utifrån en mans dröm – visionen om att göra naturen tillgänglig för fler människor.
Åke Nordin föds i Örnsköldsvik 1936. Redan i unga år väcktes hans kärlek och längtan till natur och friluftsliv. Under ett av hans många äventyr började en idé att gro. Han behövde nämligen en ryggsäck som var stor nog att rymma all hans utrustning men som samtidigt satt skönt på ryggen. Och driftig som han var kom han att, endast 14 år gammal, tillverka en ryggsäck med avlastande träram.
10 år senare, alltså 1960, blev just den ryggsäcken startskottet för varumärket Fjällräven. Då med en ram av aluminium. Mer om Fjällrävens otroliga utveckling från 60-talet och framåt finns att läsa här.
Som friluftsföretag är Fjällräven mycket medvetna om den påverkan som produktion av kläder och utrustning har. För att göra så litet avtryck som möjligt är man därför väldigt noggranna i hela processen från idé till design och produktion. Målet är alltid att skapa produkter av mycket hög kvalité, så att de håller riktigt, riktigt länge. Fokus ligger också på att välja mer hållbara material som ändå fungerar i krävande miljö. Vid produktion i länder med högre risk arbetar Fjällräven med en kombination av verktyg för att säkerställa att goda arbetsförhållanden råder.