Houdini

 

Houdini Sportswear är ett svenskt företag som tillverkar tekniska och funktionella kläder med minimal miljöpåverkan. 2018 gjorde Houdini världens första hållbarhetsrapport utifrån ramverket som kallas ”planetary boundaries assessment”. Att genomföra ett så omfattande projekt för att förstå och beskriva sin påverkan på planeten säger en hel del om Houdinis ambitionsnivå. I rapporten får man en holistisk förståelse för hur Houdini som företag påverkar i olika led. Vart man har kommit långt och vilka områden som behöver utvecklas ytterligare. Hållbarhetsrapporten, en förklarande film och en hel del annat matnyttigt om Houdinis omfattande hållbarhetsarbete nås via länken i slutet av texten. 

Houdini föddes dock 25 år tidigare när bolagets grundare, Lotta Giornofelice, upptäckte materialet stretch-fleece under en skid- och klätterresa på Nya Zeeland. På den tiden var materialet mer eller mindre okänt men Lotta påbörjade en småskalig produktion och kläderna blev snabbt populära i klättringskretsar.

Idag erbjuder Houdini ett komplett utbud med allt från underkläder till skalplagg. I många fall ser funktionsplaggen inte ut som funktionsplagg. Mångsidighet, tidlöshet och hållbarhet är ledord i all produktutveckling.

Houdini ser att samspelet mellan miljö, etik och ekonomi är både självklart och nödvändigt för att de ska kunna fortsätta existera på ett framgångsrikt sätt under många år. Deras hållbarhetsarbete har ingen tidsgräns eller begränsning till vissa kollektioner, utan är en ständigt pågående process. Houdini har ställt om huvuddelen av sina produkter från en linjär produktionscykel till en cirkulär, där produkterna kan återvinnas i ett slutet system.