september 24, 2019 1 minuter att läsa

”Gå in i vilken friluftsbutik som helst och du ser dem. Från många av plaggen dinglar gröna lappar som utlovar hållbara material, miljövänlig produktion och rättvisa arbetsvillkor.”

Citatet är hämtat från Sara Martinssons artikel om hållbarhetsmärkningar i Utemagasinet (10/2019) under avdelningen Ute IQ. 

Texten utgår från konsumentens perspektiv och syftar till att räta ut några av de frågetecken som finns när det kommer till miljömärkningar på kläder. En väldigt relevant text då få vet vad som gömmer sig bakom olika märkningar och vad som egentligen skiljer dem åt. Det är inte lätt att välja rätt och hållbart även om man har den ambitionen. 

Ett antal personer har intervjuats för artikeln. Rosanna Endre från Greenpeace, docent Christian Fuentes vid Lunds universitet, docent Cecilia Solér från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Christiane Dolva hållbarhetschef på Fjällräven och Oskar Knubbe grundare av Vindpinad. 

Det är en fantastisk bekräftelse att Vindpinad lyfts fram som ett gott exempel  tillsammans med så kunniga personer. 

”Vindpinad gör en insats för konsumenten som vill göra ett bättre val. På en oerhört svårnavigerad marknad är den som vill försöka handla hållbart ganska ensam bland gröna lappar och flashiga etiketter”. Även det är ett citat hämtat ur texten. 

Vindpinad vore emellertid ingenting utan de modiga varumärken som hittills har valt att underkasta sig vår arbetskrävande utvärderingsmodell.