januari 15, 2020 2 minuter att läsa

I väldigt många fall är det svårt, nästintill omöjligt, att besvara rubrikens frågor på ett tillräckligt djupt sätt. Tillverkning av kläder kan nämligen liknas vid en global kedja av olika aktörer där vi som konsumenter utgör den sista länken. Kedjan börjar kanske med ett bomullsfrö i något land som som slutar på ”stan” och sedan länkas den färdiga bomullsbollen vidare genom olika förädlingsprocesser för att till sist hamna som en färdig produkt i våra garderober.

För att vi som konsumenter ska kunna känna oss trygga med att produkten är vettig och hållbar krävs t.ex. att vi kan läsa om materialen och dess ursprung. Vi vill också att produktionens olika steg ska ha skett på ett bra sätt för människor och miljö. Transparens, spårbarhet och kontroll blir då nyckelfaktorer. I detta har varumärket bakom produkten ett betydande ansvar. Ett ansvar som man inte kan vifta bort med enkla bortförklaringar om ”komplexitet” eller att man är en ”liten spelare i ett stort system” etc.

Snarare är det så att en vettig kontrollapparat och transparens kring leverantörskedjan är att betrakta som grundinformation vilken vi konsumenter har rätt att ta del av. Det gäller egentligen alltid, men framför allt om varumärkesägaren har förlagt produktionen i länder med förhöjda risker och bristande arbetsrättslig lagstiftning.

Med det sagt är det bekymrande att läsa den ideella organisationen Fair Actions rapport som släpptes idag 15 januari 2020. I den granskas nämligen hur Stadium, Intersport, Team Sportia och Sportamore hanterar frågor om transparens när det kommer till deras egna varumärken.

De klarar sig inte superbra i den här grenen om man säger så…

Likt Vindpinad säljer de produkter från externa varumärken (granskas inte i rapporten) men för att förbättra sina marginaler har samtliga även valt att etablera egna varumärken. Den absoluta merparten av dessa produkter produceras dessutom i länder med förhöjda risker.

Inget av de undersökta företagen är öppna med vart de producerar sina produkter men Team Sportia synes vara sämst i klassen. De har nämligen inte ens bemödat sig att svara på Fair Actions frågor. Struts-taktik år 2020 känns kanske inte helt perfekt.

Jag recenserar inte rapporten mer än så utan föreslår istället ett besök på Fair Actions hemsida där den kan läsas i sin helhet. Den är förhållandevis enkel att ta sig igenom. Läs och fundera sedan på hur du ska göra nästa gång det blir dags att köpa sportkläder…

Läs också gärna mer om Vindpinads hållbarhetspoäng och hur vi utvärderar produkter och varumärken genom att KLICKA HÄR. 

Bilden från Unsplash har inget med rapporten att göra