...varför vi har valt bort dem och vad vi arbetar med istället. Läs noga nu för detta är viktigt.
Helt enkelt för att konventionellt odlad bomull är så himla kass både ur miljöperspektiv och för människorna som arbetar i eller i närheten av bomullsfälten. Jordarna utarmas när växeljordbruk inte tillämpas. Det leder i sin tur till att man behöver öka användningen av industriellt konstgödsel för att få stora skördar. Dåliga jordar ökar också behovet av konstbevattning markant. I konventionell odling tillåts också genmanipulerat utsäde (GMO) och användningen av kemiska bekämpningsmedel är regel snarare än undantag. Kemikalierna är naturligtvis hälsovådliga för både människor, växter och djur. Bara de genmanipulerade grödorna tål den omilda behandlingen.
Däremot arbetar vi en hel del med produkter av ekologiskt odlad bomull. Tygerna kan ibland vara blandade med t.ex. hampa, återvunnen polyester eller Tencel® men vi accepterar aldrig inblandning av konventionell bomull.
KLICKA HÄR för att komma till produkterna av ekologisk bomull eller KLICKA HÄR för att läsa mer om bomull och hållbarhet.
Vissa varumärken har transparens i sitt DNA medan andra inte är riktigt likna öppna. Delvis är detta en fråga om resurser men enligt oss är det snarare en fråga om prioriteringar. Ju bättre transparens desto större är chansen till att Vindpinad blir intresserade av samarbete. Vi vill ha så mycket information som möjligt om vart de olika produktionsstegen äger rum och vilket ursprung som råvaran har. Får vi inte tillräckligt detaljerad information blir den hållbarhetspoäng som vi sätter på varje produkt lägre. Om den sammanvägda informationen är alltför bristfällig väljer vi att inte göra inköp.
KLICKA HÄR för att läsa vår text "Vikten av transparens"
En produkt av låg teknisk kvalité belastar ofta miljön minst lika mycket som en av hög kvalité. 70-80% av miljöpåverkan sker under de olika produktionsstegen, därför faller det sig därför naturligt för oss att välja bort låg kvalité. Istället fokuserar vi på sådant som har tagits fram för en lång så kallad aktiv brukandetid. Färre men bättre produkter är vår melodi och så vill vi också inspirera våra kunder att tänka. Vi gillar särskilt produkter som kan underhållas, lagas och få fin patina med tiden.
Vinpinad vill stimulera till att material återvinns där så är möjligt och där slutresultatet blir bra. Flera syntetiska material har den möjligheten varför vi genom våra inköp vill påverka i den önskade riktningen. Därför köper vi endast in produkter av syntetiska material om andelen återvunnen fiber är över 50%. Om utvecklingen fortsätter så som det verkar kommer vi successivt höja gränsen.
KLICKA HÄR för att komma till produkterna av återvunnen polyester, polyamid och nylon.
Reor med korta tidsfönster och utförsäljningar ökar risken för köpbeslut som inte är grundade i behov. Känslan av sista chansen leder till att den rationella delen av hjärnan sätts ur spel.
På Vindpinad vill vi istället inspirera våra besökare att utgå från behov, kvalité, lång användningstid och pris per användningstillfälle. Vi är också mycket noggranna med vad vi köper in. Ibland tvingas vi dock sänka priser för att anpassa oss till omvärlden. Vi gör det i så fall över lite längre tid och utan att vara hetsande i marknadsföringen.
KLICKA HÄR för att komma till en text kring hur vi ser på reor och köpfester.
Produktionen av kläder och textil utrustning är ofta en mer eller mindre global företeelse. Komponenter köps in, förädlas och sätts samman i ett komplext flöde av olika aktörer. Många gånger sker hela eller delar av produktionen i utvecklingsländer och på platser med högre risker. Risker som behöver hanteras för att de inte ska drabba människor och natur.
Vindpinad köper både in produkter som är producerade i lågriskländer och i länder med förhöjda risker. Innan vi köper in från mer riskabla geografier gör vi emellertid ett noggrant arbete för att försöka försäkra oss om att riskerna har hanterats på ett tillräckligt bra sätt. Det kan ske genom varumärkets egen försorg eller genom samarbeten med tredjepartsorganisationer.
KLICKA HÄR för att komma till produkter som är certifierade genom Fair Trade eller där samarbete har skett med Fair Wear Foundation.
Den klassiska fleecetröjan är gjord av polyester (dvs. fosil olja som transformerats till en texti fiber). På grund av sin luddiga struktur kan små partiklar lossna från tröjan i samband med att den tvättas och på grund av partiklarnas litenhet fastnar de inte i reningsverken. Istället fortsätter ut i våra vattendrag där fiskar, musslor och andra organismer tror att det är mat...
I dagsläget vet vi inte riktigt hur omfattande problemet med mikroplaster egentligen är.
I några fall har vi emellertid köpt in jackor och mellanlager av återvunnen polyester. Även återvunnen polyester kan naturligtvis lossna och för fiskarna spelar det ingen roll om plasten är återvunnen eller ej. Produkterna behöver dock tvättas väldigt sällan och när det väl har blivit dags rekommenderar vi att alltid att använda en tvättpåse som fångar upp partiklar som eventuellt lossnar. Tvättpåsen kan med fördel även användas när man tvättar känsligare tyger av exempelvis ull eller liknande för att minska det mekaniska slitaget. Tvättpåsar hittar du genom att KLICKA HÄR.
Produkter som gör att förnuft och verkliga behov sätts ur spel är inget vi håller på med. Vi undviker i möjligaste mån att köpa in plagg och produkter som endast försöker trigga ett "ha-begär".
Fina produkter med bra funktioner och som är förankrade i idéer om långsiktig användning är vi däremot väldigt förtjusta i.
Det finns vissa saker vi i människosläktet tar oss för som gör att man blir riktigt bestört. Mulesing av får, främst av merino-ras, är definitivt en sådan. Först avlar vi fram får som ska ge mycket ull av en viss kvalité. Ullen sitter på huden så mycket hud måste vara bra tänker vi. Sedan uppstår problem med att insekter, i detta fall den så kallade blåflugan, tycker att det är festligt att leta sig in i hudvecken där de lägger sina ägg. För att "fixa till" det hela kommer vi på en lösning som börjar kallas mulesing, efter uppfinnaren JHW Mules. En process där vi utan bedövning skär bort huden från lammens bakdel. Bild-googla inte det begreppet utan att förbereda dig på själslig smärta.
Det har varit en hel del medial uppmärksamhet kring mulesingmetoden under 2000-talet. Trots det är det fortfarande den vanligaste metoden för att hantera problemen med blåflugan i Australien (världens största ullproducent). Enligt Government of Western Australias egen hemsida och även andra australiensiska myndighetssidor utförs mulesing på uppskattningsvis 70% av de ullproducerande merinofåren i landet.
Va! säger du. BÄÄÄ säger lammen.
Merinoull är, som det brukar heta, ett naturens eget funktionsmaterial och av det kan fantastiska kläder skapas. Om inte djuren har haft det bra spelar det däremot mindre roll tycker vi. Bra djurvälfärd först och sedan kan vi snacka vidare. Certifikat på att ullen kommer från får som inte har utsatts för mulesing är därför en bra start när Vindpinad utvärderar produkter. Vi säljer naturligtvis bara ull där det beskrivna ingreppet inte har gjorts.
KLICKA HÄR för att komma till våra produkter av merinoull.
Greenwashing handlar om att ett företag eller en organisation försöker skapa en bild av att vara miljövänlig utan att vara det. Effekten försöker man åstadkomma genom att kommunicera och marknadsföra en specifik insats som man sedan hoppas måla hela verksamheten i ett grönt sken.
När det gäller kläder så finns det snart inte ett enda företag som inte berättar om hur fantastiskt förträffliga de är inom miljö- och hållbarhetsområdet. Skillnaderna är dock suuuperstora. Det finns så många vilseledande budskap att hälften vore mycket mer än nog.
Greenwashing är vilseledande men vilseledande är inte samma sak som olaglig. Problemet är att det saknas standarder och regelverk för vad som får kallas miljövänligt, grönt eller sjysst. Det finns förvisso certifieringar men där gäller det också att ha koll på vilka certifieringar/märkningar som på riktigt är något att ha. Få konsumenter har tid att göra alla efterforskningar som krävs.
Förenklat kan man säga att det här är ett av de viktigare skälen till varför Vindpinad finns till. Hela vårt syfte handlar om att:
- leta reda på progressiva varumärken
- bygga relation med dem
- utvärdera dem utifrån en mängd hållbarhetsparametrar
- utvärdera deras produkter enligt samma principer
- sätta hållbarhetspoäng i fem kategorier
- och slutligen eventuellt köpa in de bästa produkterna
Produkter vi sedan säljer via e-handel och i vår butik i Spinneriet i Lindome. Greenwashing har ingen plats i det arbetet utan hållbarhet är stommen och utgångspunkten i allt vi gör.
KLICKA HÄR för att läsa mer om hur vi utvärderar och sätter poäng på varumärken och produkter.